Nástroje bezpečné infrastruktury
Životní cyklus pozemních komunikací je možné rozčlenit do těchto fází:
- Plánování, projednávání a výstavba
- Kolaudace, zkušební provoz
- Běžný provoz, údržba a opravy
- Řešení nehodových lokalit a úseků
- Rozsáhlé rekonstrukce a úpravy
Během přípravy, výstavby a údržby pozemní komunikace se nabízí řada nástrojů, jejichž aplikace
snižuje riziko vzniku dopravních nehod (popř. zmírňuje jejich následky) souvisejících s utvářením
pozemní komunikace. K těmto nástrojům patří audit bezpečnosti, hodnocení vlivů na bezpečnost,
bezpečnostní inspekce, identifikace a řešení nehodových lokalit, hloubková analýza dopravních nehod,
a sledování chování (konfliktů). Tyto nástroje je možné rozdělit do dvou základních skupin:
- Proaktivní nástroje — jejich cílem je odhalit faktory související se
vznikem dopravních nehod před tím, než se na pozemní komunikaci nehody objeví a navrhnout
nápravná opatření k zabránění vzniku nehod (tzn. prevence vzniku dopravních nehod) nebo snížení
jejich následků.
- Reaktivní nástroje — jejich cílem je odhalit faktory související se
vznikem dopravních nehod pomocí analýzy dopravních nehod, které se na pozemní komunikaci již
staly. Náprava stávajícího stavu je následně provedena návrhem vhodného nápravného opatření.
Proaktivní nástroje jsou svou podstatou nejen humánnější (nečekáme, až se nehody stanou), ale ve
výsledku také mnohdy účinnější. Mohou totiž odhalit faktory spolupůsobící na vznik nehod dříve, než
dojde k nehodám, a ušetřit tak značně vysoké celospolečenské náklady spojené s nehodovostí a
odstraňováním nehodových lokalit.
Každý nástroj má svá specifika a používá se v různých fázích,
jak znázorňuje obrázek 1.
Plánování a výstavba |
Audit bezpečnosti
Hodnocení vlivů
|
Kolaudace, zkušební provoz |
Audit bezpečnosti
Bezpečnostní inspekce
|
Běžný provoz, údržba |
Bezpečnostní inspekce
Sledování chování
Hloubková analýza
|
Řešení rizik |
Identifikace a analýza rizikových lokalit
Řízení bezpečnosti celé sítě
|
Rozsáhlé opravy a úpravy |
Audit bezpečnosti
Hodnocení vlivů
|
Tip: Po najetí myší na podtržené pole získáte další informace.
Legislativní rámec pro používání některých těchto nástrojů v ČR je dán směrnicí Evropského parlamentu
a Rady 2008/96/ES o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury ze dne 19. listopadu 2008 a její
transpozicí do právního řádu České republiky v roce 2011. Mezi tyto nástroje patří hodnocení dopadů
na bezpečnost silničního provozu, audity bezpečnosti, klasifikace vybraných úseků silniční sítě a na
to navazujících kontrol na místě, jakož i bezpečnostní inspekce. Jejich použití v rámci plánování a
provozu pozemní komunikace upřesňuje následující schéma.
Hodnocení dopadů na bezpečnost silničního provozu u vyhledávacích studií
Cílem tohoto nástroje je analýza dopadů nové silniční infrastruktury nebo významných změn ve
stávající síti na bezpečnost silničního provozu. Provádí se ve fázi plánování před
schválením samotného projektu a je rozhodující při volbě vhodné alternativy navrhovaného
řešení. Jedním z prvků hodnocení je také porovnání poměru nákladů a přínosů dané stavby.
Při transpozici této části směrnice se jako nejvhodnější jevilo začlenění do fáze vyhledávací
studie. Vyhledávací studie představuje prvotní dokumentaci ke stavbě, jejímž cílem je
vyhledání nejvhodnější varianty umístění stavby pozemní komunikace a stanovení jejího
koncepčního řešení. Povinnost zpracovat tuto studii zavádí směrnice Ministerstva dopravy pro
dokumentaci staveb pozemních komunikací.
Metodika provádění auditu bezpečnosti (CDV, 2012) uvádí tuto definici auditu: „Audit
bezpečnosti pozemních komunikací je systematická procedura, která vnáší do procesu
dopravního plánování a projektování nejnovější znalosti o bezpečném utváření pozemních
komunikací za účelem prevence vzniku dopravních nehod. Je to formální prověrka
dopravních projektů, v jejímž rámci nezávislý a kvalifikovaný auditor vypracovává zprávu
o bezpečnostních rizicích hodnoceného projektu a předkládá návrhy na jejich
odstranění.“
Metodika byla v prosinci 2012 schválena Ministerstvem dopravy ČR pod číslem jednacím 139/2012-520-TPV/1. Metodiku je možné stáhnout zde. Kontrolní listy pro fázi 1 jsou ke stažení
zde, pro fáze 2 - 4 zde.
Proč provádět audit?
Audit představuje osvědčený nástroj pro utváření bezpečnějších pozemních metod a prevenci
vzniku dopravních nehod. Stručnou historii auditu naleznete zde. Odpovědi na častá tvrzení odpůrců provádění auditu
naleznete zde. Více o problematice stanovení finanční výhodnosti
provádění auditu v textu přínosy
a účinnost bezpečnostního auditu.
Vyhláška č. 104/1997 Sb. zavádí v § 6 jako jednu z prohlídek komunikací pojem
bezpečnostní inspekce. Principy provádění uvádí § 7a (Bezpečnostní inspekce na
transevropské silniční síti):
- Bezpečnostní inspekci provádí auditor společně s alespoň jednou další fyzickou osobou
- Bezpečnostní inspekce se provádí jednou za 5 let
- Minimální rozsah bezpečnostní inspekce je stanoven v příloze č. 11
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. zpracovalo v roce 2013 aktualizaci metodiky provádění
bezpečnostní inspekce. Metodika byla v prosinci 2013 schválena Ministerstvem dopravy ČR pod
číslem jednacím 121/2013-520-TPV/1.
Metodiku je možné stáhnout zde.
Zákon č.13/1997 Sb. (§ 29a) byl doplněn zákonem č. 152/2011 Sb. v tom smyslu, že v
Centrální evidenci pozemních komunikací se evidují:
Písmeno d) informace o úsecích PK zařazených do TEN-T, jež jsou v provozu déle než 3 roky, s
vysokým počtem dopravních nehod, při nichž došlo k usmrcení osoby, v poměru k intenzitě
provozu na pozemních komunikacích
Písmeno e) informace o úsecích PK zařazených do TEN-T, u nichž by odstranění nebo snížení
rizik plynoucí z vlastností PK vedlo k výraznému snížení nákladů vynakládaných v důsledku
dopravních nehod, při současném zohlednění nákladů na odstranění nebo snížení těchto
rizik.
Údaje se aktualizují nejméně jedenkrát za 3 roky. Evidenci provádí Ministerstvo dopravy ČR
nebo jím pověřená osoba
Zákon č.13/1997 — Bezpečnost pozemních komunikací TEN-T pak v § 18m (Prohlídka
pozemní komunikace) uvádí, že vlastník PK, jejíž úsek je zařazen do Centrální evidence PK,
zajistí provedení prohlídky svých úseků. Prohlídka musí být provedena skupinou nejméně 3
osob, alespoň jeden z nich musí být auditor. Po ukončení prohlídky zpracuje auditor zprávu o
výsledcích prohlídky obsahující popis zjištěných rizik a návrhy nápravných opatření včetně
posloupnosti jejich provedení. Zpráva je předána vlastníku PK, který zajistí provedení
nápravných opatření (pokud je to technicky možné a ekonomicky únosné).
Tato na pohled složitá procedura (a také matoucí pojmenování „prohlídka“, které může být
snadno zaměněno s „inspekcí“) je v podstatě ekvivalent identifikace a řešení nehodových
lokalit. Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. vydalo v roce 2001 „Metodiku identifikace a
řešení míst častých dopravních nehod“.
Metodika prohlídek je k dispozici zde.
Směrnice vymezuje pravidla jejich provádění pouze na transevropské silniční síti TEN-T, a to ve všech
fázích — projektování, výstavby i provozu. Jednotlivé evropské státy mají možnost v rámci
svého právního řádu zavést postupy a nástroje uvedené ve směrnici i na ostatní silniční síť
(přesahující transpozici). České zákony nijak neomezují a neodebírají státu, krajům a obcím možnost
provádět nástroje směrnice také u staveb pozemních komunikací, které jsou v jejich vlastnictví.
Vzhledem k tomu, že právě na silnicích nižších kategorií je úroveň bezpečnosti několikanásobně nižší
(v ČR přibližně 7x dle počtu usmrcených na počet ujetých kilometrů) než u silnic v síti TEN-T, je na
nich provádění nástrojů žádoucí a Evropskou komisí doporučené. Provádění těchto nástrojů na všech
typech komunikací v ČR má podporu také v STRATEGII BESIP.
Stav provádění jednotlivých nástrojů k roku 2018 je uveden v tabulce, kterou si můžete stáhnout zde.
Provádět nástroje směrnice je dle české legislativy oprávněn auditor bezpečnosti. Auditorem
bezpečnosti pozemních komunikací se může stát žadatel, který je bezúhonný a prokázal odbornou
způsobilost podle § 18i, zákona o pozemních komunikacích. Povolení provádět audit bezpečnosti
pozemních komunikací vydává Ministerstvo dopravy ČR, které spravuje také seznam akreditovaných
auditorů. Více o tom, jak se stát auditorem, lze nalézt zde.